SEJARAH MATEMATIK

Cabang pengkajian yang dikenali sebagai sejarah matematik adalah penyelidikan terhadap asal mula penemuan dalam matematik dan sedikit perluasannya, penyelidikan terhadap kaedah dan notasi matematik di masa silam.Sebelum zaman moden dan penyebaran ilmu pengetahuan ke seluruh dunia, contoh-contoh tertulis dari pembangunan matematika telah mengalami kemilau hanya di beberapa tempat. Tulisan matematik terkuno yang telah ditemui adalah Plimpton 322 (matematik Babylon sekitar 1900 SM), [1] Lembaran Matematik Rhind (Matematik Mesir sekitar 2000-1800 SM) [2] dan Lembaran Matematik Moscow (matematik Mesir sekitar 1890 SM). Semua tulisan itu membahas teorem yang umum dikenali sebagai teorem Pythagoras, yang nampaknya menjadi pembangunan matematik tertua dan paling tersebar luas setelah aritmetika dasar dan geometri.
Sumbangan matematik Yunani memurnikan kaedah-kaedah (khususnya melalui pengenalan penalaran deduktif dan simpulan matematik di dalam pembuktian matematik) dan perluasan pokok bahasan matematik. [3] Kata "matematik" itu sendiri diturunkan dari kata Yunani kuno, μάθημα (mathema), yang bererti " mata pelajaran ". [4] Matematik China membuat sumbangan awal, termasuk notasi posisional. Sistem bilangan Hindu-Arab dan peraturan-peraturan penggunaan operasinya, digunakan sehingga kini, mungkin dikembangakan melalui kuliah pada milenium pertama Masihi dalam matematik India dan telah diteruskan ke Barat melalui matematik Islam. [5] [6] Matematik Islam, pada gilirannya, mengembangkan dan memperluaskan pengetahuan matematik ke peradaban ini. [7] Banyak naskah berbahasa Yunani dan Arab mengenai matematik kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, yang mengarah pada pembangunan matematik lebih jauh lagi di Zaman Pertengahan Eropah.
Dari zaman kuno melalui Zaman Pertengahan, letupan kreativiti matematik seringkali diikuti oleh abad-abad kemandekan. Bermula pada abad Pembaharuan Itali pada abad ke-16, pembangunan matematik yang baru, berinteraksi dengan penemuan saintifik baru, dibuat pada pertumbuhan eksponen yang berterusan sehingga kini.


0 comments:

Post a Comment