MAKNA KORBAN DAN SEBAB PENSYARI'ATANNYA

Binatang korban adalah binatang yang disembelih pada hari-hari Nahr dengan syarat-syarat khusus untuk mendekatkan diri kepada Allah ta'ala. Adapun haiwan yang disembelih bukan untuk mendekatkan diri kepada Allah ta'ala, maka ia tidak disebut sebagai korban, seperti ternak yang disembelih untuk dijual, dimakan dan untuk jamuan tetamu.

         Di samping itu ternakan yang yang disembelih bukan pada hari-hari Nahr juga tidak boleh disebut sebagai haiwan korban, walaupun diniatkan untuk mendekatkan diri kepada Allah ta'ala. Juga tidak boleh disebut sebagai korban haiwan yang disembelih dengan niat akikah, dam haji Tamattu ', dam haji Qiran, hukuman kerana meninggalkan salah satu kewajiban haji ataupun melakukan salah satu larangan haji. Juga tidak boleh disebut korban haiwan yang disembelih sebagai hadiah untuk tanah Haram dan para fakir miskin di dalamnya.
        Tujuan dari penyembelihan haiwan korban adalah bersyukur kepada Allah ta'ala atas nikmat hidup yang Dia berikan sehingga ke hari-hari utama pada bulan Zulhijjah. Hal ini sebagaimana kesyukuran Nabi Ibrahim A.Ş. dengan menyembelih seekor domba jantan yang besar kerana kehidupan anaknya, Ismail as. Di samping itu, penyembelihan korban sebagai implementasi dari rasa syukur kepada Allah ta'ala atas izin-Nya untuk menyaksikan hari-hari besar tersebut dan ke atas taufik-Nya untuk beramal soleh. Karena hari-hari tersebut termasuk hari-hari terbaik Allah ta'ala yang Dia gunakan untuk bersumpah di dalam firman-Nya,Maka hari raya Idul Fitri dan Idul Adha merupakan hari bahagia kerana seorang muslim telah mampu menunaikan ketaatan kepada Allah dan mendapatkan taufik-Nya serta redha-Nya. Hal ini agar seorang muslim terbiasa menjadikan kebahagiaannya, kesedihannya dan pemberiannya murni kerana Allah semata-mata. Juga agar dia hidup dan mati untuk Allah semata-mata.Ibadah korban disyariatkan berdasarkan Al-Quran, Sunnah dan Ijmak "Katakanlah," Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan. "(Yunus: 58).Islam sebagai agama yang benar mengajarkan kepada para pengikutnya untuk kebahagiaan mereka hanya untuk Allah, kerana Allah dan berkat anugerah Allah."Demi waktu fajar, dan malam yang sepuluh." (Al-Fajr: 1-2).Rasulullah saw. juga bersabda tentangnya,((ما من أيام العمل الصالح فيها أحب إلى الله عز وجل من هذه الأيام)). يعني أيام العشر, قالوا: يا رسول الله, ولا الجهاد في سبيل الله? قال: ((ولا الجهاد في سبيل الله إلا رجلا خرج بنفسه وماله ثم لم يرجع من ذلك بشيء))."Tidak ada satu hari pun yang amal soleh di dalamnya lebih disukai Allah 'azza wajalla dari hari-hari ini". Maksudnya sepuluh hari pertama bulan Dzul Hijjah. Lalu para sahabat bertanya, "Apakah tidak juga jihad fi sabilillah?" Rasulullah saw. menjawab, "Tidak juga jihad fi sabilillah, kecuali seorang lelaki yang pergi berjihad dengan membawa jiwa dan hartanya kemudian keduanya tidak kembali sama sekali". (HR. Bukhari dan yang lain dari Ibnu Abbas).
'.Dalam Al-Quran Allah berfirman:,
"Maka dirikanlah sembahyang kerana Tuhanmu; dan berkorbanlah." (Al-Kautsar: 2).
Di antara tafsir ayat ini adalah lakukanlah sembahyang Ied dan sembelihlah korban berupa unta dan sebagainya.Adapun dalil dari Sunnah, maka ada yang berupa Sunnah Qauliyah dan ada juga Sunnah fi'liyah. Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah saw. bersabda,
من كان له سعة ولم يضح فلا يقربن مصلانا"Barang siapa mempunyai kemampuan sedangkan dia tidak menyembelih korban, maka jangan mendekati tempat sembahyang kami".

        Anggota keluarga yang dimaksudkan adalah orang-orang yang menjadi tanggung jawab penyembelih tersebut. Dan maksud dari sunah kifayah adalah gugurnya tuntutan untuk melakukannya dari semua orang jika telah dilakukan oleh salah seorang dari mereka, bukan setiap mereka mendapatkan pahala dari korban itu, kecuali jika orang yang menyembelih berniat mengikutkan mereka dalam pahala korban tersebut.
Abu Ayub al-Ansari r.a. berkata, "Dulu kami menyembelih seekor kambing atas nama diri kami dan ahli-ahli keluarga kami. Setelah itu orang-orang saling membanggakan diri, sehingga penyembelihan korban menjadi alat untuk berbangga-bangga ". (HR Malik dan dishahihkan oleh Nawawi dalam al-Majmu')
Sebahagian ulama berpendapat bahawa undang-undang meyembelih korban adalah wajib. Di antara ulama yang berpendapat wajib adalah Abu Hanifah dan Malik dalam salah satu pendapatnya.Di antara para ulama yang berpendapat bahawa hukumnya sunah, ada yang berpendapat bahawa ia adalah sunah 'ain yang hanya berlaku untuk pelakunya saja. Ada juga yang berpendapat bahawa hukumnya adalah sunah 'ain bagi orang yang sendirian dan sunah kifayah bagi satu keluarga. Dan ini adalah pendapat para ulama Mazhab Syafie dan para ulama Mazhab Hambali. Dan pendapat inilah yang kami pilih. Dengan ini, maka satu orang boleh menyembelih korban untuk dirinya sendiri dan untuk ahli keluarganya walaupun dengan seekor kambing.
Diriwayatkan dari Aisyah r.a. bahawa Rasulullah saw. bersabda,ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم, إنها لتأتي يوم القيامة بقرونها وأشعارها وأظلافها, وإن الدم ليقع من الله بمكان قبل أن يقع من الأرض فطيبوا بها نفسا"Tidak ada ibadah yang dilakukan seorang manusia pada hari Nahr yang lebih Allah sukai melebihi mengalirkan darah. Sesungguhnya kelak pada hari kiamat, haiwan korban itu akan datang utuh dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Dan sesungguhnya darah itu diterima di sisi Allah sebelum ia jatuh ke bumi. Oleh kerana itu, hendaklah hati kamu rela dengan ibadah korban itu. "(HR. Tirmidzi, Ibnu Majah dan Hakim. Dan Tirmidzi berkata," Ini adalah hadis hasan gharib ", dia ia disahihkan oleh Hakim").
Umat Islam juga berijmak tentang masyruknya menyembelih korban.Adapun hukumnya, maka menurut jumhur ulama ia adalah sunnah mu'akkad, iaitu tidak berdosa jika meninggalkannya, namun seorang muslim yang mampu kehilangan kebaikan yang banyak jika tidak melakukannya.
Diriwayatkan juga dari Anas bin Malik ra, dia berkata, "Nabi saw. menyembelih korban berupa dua ekor kambing jantan yang besar dan bertanduk. Beliau menyembelih sendiri keduanya. Dan ketika menyembelih, beliau membaca basmalah dan bertakbir. Dan beliau meletakkan kaki beliau di atas sisi tubuh keduanya ".
       
 
 

Dr. Math: Statistics

Hello young-loving-math students!

I'm invited by the click five to post article about math and add math to you. okey then, so get ready for some of awesome notes and tips for you with step-by-step solutions. hope you can boost your score in death-defying subject, additional mathematics.

this week we want to revise about statistics. lets do a simple exercise.

Paper 1





 difficult?? hard? here are the explanation and solutions by tutor.com.my

Answers (Paper 1)




easy ehh? well see you again and enjoy your "so syok holidays"!!

BANTUAN MENULIS PERKATAAN JAWI

Sebagai bantuan kepada masalah berkaitan penulisan perkataan jawi, kami telah meng'google' dan terjumpa satu perisian yang boleh membantu anda dalam menulis perkataan jawi..Nama perisian tersebut ialah Jawi Multikey..


Anda boleh memuat turun perisian tersebut melalui pautan ini :

http://www.ahmadsabri.net/font-jawi-ujian-diagnostik-kisas/#more-68

Tips for Successful Students

Guidelines and Thoughts for Academic Success

Successful students exhibit a combination of successful attitudes and behaviors as well as intellectual capacity. Successful students . . .

1. . . . are responsible and active.


Successful students get involved in their studies, accept responsibility for their own education, and are active participants in it! Responsibility is the difference between leading and being led. Active classroom participation improves grades without increasing study time. You can sit there, act bored, daydream, or sleep. Or you can actively listen, think, question, and take notes like someone in charge of their learning experience. Either option costs one class period. However, the former method will require a large degree of additional work outside of class to achieve the same degree of learning the latter provides at one sitting.

2. . . . have educational goals.


Successful students are motivated by what their goals represent in terms of career aspirations and life's desires. Ask yourself these questions: What am I doing here? Is there some better place I could be? What does my presence here mean to me?Answers to these questions represent your "Hot Buttons" and are, without a doubt, the most important factors in your success as a college student. If your educational goals are truly yours, not someone else's, they will motivate a vital and positive academic attitude. If you are familiar with what these hot buttons represent and refer to them often, especially when you tire of being a student, nothing can stop you; if you aren't and don't, everything can, and will!

3. . . . ask questions.


Successful students ask questions to provide the quickest route between ignorance and knowledge.In addition to securing knowledge you seek, asking questions has at least two other extremely important benefits. The process helps you pay attention to your professor and helps your professor pay attention to you! Think about it. If you want something, go after it. Get the answer now, or fail a question later. There are no foolish questions, only foolish silence. It's your choice.

4. . . . learn that a student and a professor make a team.

Most instructors want exactly what you want: they would like for you to learn the material in their respective classes and earn a good grade.Successful students reflect well on the efforts of any teacher; if you have learned your material, the instructor takes some justifiable pride in teaching. Join forces with your instructor, they are not an enemy, you share the same interests, the same goals - in short, you're teammates. Get to know your professor. You're the most valuable players on the same team. Your jobs are to work together for mutual success. Neither wishes to chalk up a losing season. Be a team player!

5. . . . don't sit in the back.


Successful students minimize classroom distractions that interfere with learning.Students want the best seat available for their entertainment dollars, but willingly seek the worst seat for their educational dollars. Students who sit in the back cannot possibly be their professor's teammate (see no. 4). Why do they expose themselves to the temptations of inactive classroom experiences and distractions of all the people between them and their instructor? Of course, we know they chose the back of the classroom because they seek invisibility or anonymity, both of which are antithetical to efficient and effective learning. If you are trying not to be part of the class, why, then, are you wasting your time? Push your hot buttons, is their something else you should be doing with your time?

6. . . . take good notes.


Successful students take notes that are understandable and organized, and review them often.Why put something into your notes you don't understand? Ask the questions now that are necessary to make your notes meaningful at some later time. A short review of your notes while the material is still fresh on your mind helps your learn more. The more you learn then, the less you'll have to learn later and the less time it will take because you won't have to include some deciphering time, also. The whole purpose of taking notes is to use them, and use them often. The more you use them, the more they improve.

7. . . . understand that actions affect learning.

Successful students know their personal behavior affect their feelings and emotions which in turn can affect learning.If you act in a certain way that normally produces particular feelings, you will begin to experience those feelings. Act like you're bored, and you'll become bored. Act like you're uninterested, and you'll become uninterested. So the next time you have trouble concentrating in the classroom, "act" like an interested person: lean forward, place your feet flat on the floor, maintain eye contact with the professor, nod occasionally, take notes, and ask questions. Not only will you benefit directly from your actions, your classmates and professor may also get more excited and enthusiastic.

8. . . . talk about what they're learning.

Successful students get to know something well enough that they can put it into words.Talking about something, with friends or classmates, is not only good for checking whether or not you know something, its a proven learning tool. Transferring ideas into words provides the most direct path for moving knowledge from short-term to long-term memory. You really don't "know" material until you can put it into words. So, next time you study, don't do it silently. Talk about notes, problems, readings, etc. with friends, recite to a chair, organize an oral study group, pretend you're teaching your peers. "Talk-learning" produces a whole host of memory traces that result in more learning.

9. . . . don't cram for exams.

Successful students know that divided periods of study are more effective than cram sessions, and they practice it.If there is one thing that study skills specialists agree on, it is that distributed study is better than massed, late-night, last-ditch efforts known as cramming. You'll learn more, remember more, and earn a higher grade by studying in four, one hour-a-night sessions for Friday's exam than studying for four hours straight on Thursday night. Short, concentrated preparatory efforts are more efficient and rewarding than wasteful, inattentive, last moment marathons. Yet, so many students fail to learn this lesson and end up repeating it over and over again until it becomes a wasteful habit. Not too clever, huh?

10. . . . are good time managers.

Successful students do not procrastinate. They have learned that time control is life control and have consciously chosen to be in control of their life.An elemental truth: you will either control time or be controlled by it! It's your choice: you can lead or be led, establish control or relinquish control, steer your own course or follow others. Failure to take control of their own time is probably the no. 1 study skills problem for college students. It ultimately causes many students to become non-students! Procrastinators are good excuse-makers. Don't make academics harder on yourself than it has to be. Stop procrastinating. And don't wait until tomorrow to do it!

Successful students can be distinguished from the average student by their attitudes and behaviors. Below are some profiles that typically distinguish between an "A" student and a "C" student. Where do you fit in this scheme?

The "A" Student - An Outstanding Student


ATTENDANCE: "A" students have virtually perfect attendance. Their commitment to the class is a high priority and exceeds other temptations.
PREPARATION: "A" students are prepared for class. They always read the assignment. Their attention to detail is such that they occasionally can elaborate on class examples.
CURIOSITY: "A" students demonstrate interest in the class and the subject. They look up or dig out what they don't understand. They often ask interesting questions or make thoughtful comments.
RETENTION: "A" students have retentive minds and practice making retentive connections. They are able to connect past learning with the present. They bring a background of knowledge with them to their classes. They focus on learning concepts rather than memorizing details.
ATTITUDE: "A" students have a winning attitude. They have both the determination and the self-discipline necessary for success. They show initiative. They do things they have not been told to do.
TALENT: "A" students demonstrate a special talent. It may be exceptional intelligence and insight. It may be unusual creativity, organizational skills, commitment - or a some combination. These gifts are evident to the teacher and usually to the other students as well.
EFFORT: "A" students match their effort to the demands of an assignment.
COMMUNICATIONS: "A" students place a high priority on writing and speaking in a manner that conveys clarity and thoughtful organization. Attention is paid to conciseness and completeness.
RESULTS: "A" students make high grades on tests - usually the highest in the class. Their work is a pleasure to grade.

The "C" Student - An Average Student


ATTENDANCE: "C" students are often late and miss class frequently. They put other priorities ahead of academic work. In some cases, their health or constant fatigue renders them physically unable to keep up with the demands of high-level performance.
PREPARATION: "C" students may prepare their assignments consistently, but often in a perfunctory manner. Their work may be sloppy or careless. At times, it is incomplete or late.
CURIOSITY: "C" students seldom explore topics deeper than their face value. They lack vision and bypass interconnectedness of concepts. Immediate relevancy is often their singular test for involvement.
RETENTION: "C" students retain less information and for shorter periods. Less effort seems to go toward organizing and associating learned information with previously acquired knowledge. They display short-term retention by relying on cramming sessions that focus on details, not concepts.
ATTITUDE: "C" students are not visibly committed to class. They participate without enthusiasm. Their body language often expresses boredom.
TALENT: "C" students vary enormously in talent. Some have exceptional ability but show undeniable signs of poor self-management or bad attitudes. Others are diligent but simply average in academic ability.
EFFORT: "C" students are capable of sufficient effort, but either fail to realistically evaluate the effort needed to accomplish a task successfully, or lack the desire to meet the challenge.
COMMUNICATIONS: "C" students communicate in ways that often limit comprehension or risk misinterpretation. Ideas are not well formulated before they are expressed. Poor listening/reading habits inhibit matching inquiry and response.
RESULTS: "C" students obtain mediocre or inconsistent results on tests. They have some concept of what is going on but clearly have not mastered the material.

RAHSIA TIDUR DAN SOLAT TAHAJJUD

Umumnya orang beranggapan bahwa tidur malam yang baik memerlukan waktu sekitar 6 – 8 jam sehari. Tetapi ketahuilah bahawasanya pendapat ini ditentang oleh para saintis Barat seperti Dr. Ray Meddis, seorang profesor di Department of Human Sciences, England University of Technology yang mengatakan bahawa manusia sebenarnya hanya perlu tidur malam selama 3 JAM.
Waktu tidur biasanya dikenali dalam dua jenis, iaitu tidur ayam dan tidur lelap. Mimpi biasanya terjadi pada tidur lelap (deep sleep). Manusia perlu berlatih untuk biasakan tidur lelap karena tidur ayam adalah masa berangan-angan yang sebenarnya hanya membuang waktu saja. Tidur yang sebenarnya ialah ketika tidur lelap berdasarkan kajian saintis Barat, iaitu cukup selama 3 JAM. Kita merasakan bahawa tidur malam kita selalu tidak cukup. Hal ini disebabkan kita tidak terlatih atau mengikuti aturan yang benar ketika kita tidur. Apabila seseorang atlit misalnya, ketika hendak bertanding dalam acara 100M lumba lari maka dia akan berlatih mungkin sekitar setahun sebelum perlumbaan itu dimulakan. Dengan demikian dia berharap untuk menjadi juara. Demikian juga dengan kita, harus melatih diri kita tidur sesuai dengan aturan yang baik.
Menurut kajian ahli perubatan Barat, sebelum kita pergi tidur, kita akan merasa mengantuk (drowsiness) di mana suhu badan kita akan menurun. Dengan mengatur waktu tidur dan menggunakan termometer kita boleh melatih diri kita untuk tidur apabila perlu. Tidur yang teratur dapat mengefektifkan waktu kita terutama untuk beribadah di malam hari serta mengerjakan hal-hal lain. Di dalam Al-Quran disebutkan ada segolongan manusia yang masuk syurga karena ibadah malamnya dan kurang tidur malam. Firman Allah dalam Al-Quran yang bermaksud :
“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ada di dalam syurga dan dekat dengan air yang mengalir. Sambil mengambil apa yang diberikan oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum ini di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik. Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam. Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah.” (Surah az-Zariat: ayat 15-18)
Rasulullah S.A.W. telah memberikan contoh yang baik bagaimana tidur yang lengkap dengan doa-doanya. Sebagai ringkasan, mungkin kita biasakan latihan untuk tidur malam seperti :
  1. Makan malam sedikit saja. Cukup sekadar alas lapar. Jika kita makan malam yang banyak maka akan menyebabkan kita cepat mengantuk dan susah bangun dari tidur.
  2. Tunaikan solat Isya’ sebelum tidur.
  3. Bersihkan tempat tidur dari kotoran.
  4. Amalkan doa-doa sebelum dan sesudah tidur seperti yang diajarkan Rasulullah S.A.W.
  5. Kurangkan waktu tidur dari 8 jam sehari menjadi 7 jam sehari untuk bulan pertama latihan; pada bulan kedua kurangkan waktu tidur malam menjadi 6 jam sehari, seterusnya pada bulan ketiga menjadi 5 jam sehingga kita boleh tidur untuk waktu 3 jam saja.
Cara bangun tidur juga ada kaedahnya untuk menjaga kesihatan dan menghindarkan diri dari pelbagai penyakit. Umpamanya kita yang suka bangun tidur,lantas terus melompat dari tidurnya, maka berisiko terkena penyakit jantung dan boleh menyebabkan kematian. Demikian menurut pendapat seorang doktor dari China – Dr Huang Guoxiong dari Badan Perubatan Lioning.
PENDAPAT AHLI SASTERA BARAT
Ada juga ahli sastera barat yang menceritakan mengenai pentingnya mengurangkan tidur untuk mencapai kerjaya yang baik. Apabila ditanya apakah rahsia kejayaan mereka? Mereka menjawab: “The woods are lovely, dark and deep but I have promises to keep and miles to go before I sleep.” Maksudnya ” Taman itu indah, gelap dan tebal tetapi saya mempunyai aturan yang harus dilaksanakan terlebih dahulu sebelum saya tidur.”
“The heights by great men reached and kept were not attained by sudden fight. But while their companions sleep were toiling upwards in the night.” – Longfellow. Maksudnya, “Pencapaian kerja yang tinggi oleh orang-orang ternama tidak didapati serta merta tetapi mereka bekerja keras sehingga larut malam pada waktu teman-temannya yang lain sedang nyenyak tidur.” Ini jelas menunjukkan mereka meminimumkan waktu tidur untuk mencapai kejayaan dalam hidup mereka.
RAHSIA SOLAT TAHAJUD
Sekarang kita kembali kepada perbincangan tentang solat tahajud. Apakah kebaikan dan kelebihan yang kita peroleh dari mengerjakan solat tahajud sementara yang lain sedang nyenyak tidur?
Dari sisi logik, mungkin kita tidak mengerti bahwa perintah Allah itu mendatangkan kebaikan. Sesungguhnya solat tahajud meneguhkan iman kita, jiwa kita, mental kita untuk menghadapi masalah hidup duniawi dan lain-lain .
Dari sisi sains perubatan, kita akan menyedut oksigen di atmosfera bumi sekitar jam 3 pagi hingga terbit matahari dan menggerakkan otot-otot di dalam badan kita yang akan menyegarkan badan dan melancarkan aliran darah ditubuh kita. Kedua hal tersebut, iaitu oksigen dan gerakan otot sangat penting bagi kesihatan tubuh manusia. Oksigen akan hilang dari atmosfera bumi selepas matahari terbit dan tidak datang lagi sampai esok pagi. Hanya manusia yang bangun pada waktu ini yang dapat menikmati oksigen tersebut.
MUKJIZAT GERAKAN SOLAT
Cuba kita kaji pergerakan otot-otot kita ketika solat. Secara kasarnya:
  1. Kita berdiri tegak (qiyam) kemudian mengangkat kedua tangan bertakbir dan meletakkan tangan di atas dada – kita telah membesarkan rongga dada kita sehingga paru-paru akan terasa lapang serta menggerakkan otot di kedua belah tangan.
  2. Ketika ruku’ dengan badan membongkok ke depan dan kedua tangan di atas kepala lutut dan punggung mendatar (parallel to the ground) sekaligus menggerakkan ruas-ruas tulang punggung, tulang leher, tulang pinggang dan tulang tungkai.
  3. Ketika sujud, seluruh berat badan tertumpu sepenuhnya di atas otot-otot kedua tangan, kaki, dada, perut, punggung, leher dan otot-otot kaki. Lihat saja pada waktu sujud ini berapa banyak otot dan persendian yang kita gerakkan.
  4. Setelah itu kita bangkit dari sujud. Kita duduk, kemudian kita sujud lagi dan sesudah itu kita berdiri kembali. Dalam gerakan badan kali ini secara automatik kita telah menggerakkan sejumlah besar otot-otot di dada , bahu, lengan, perut, punggung, peha, kaki bagian bawah dan otot-otot lainnya.
  5. Selain itu kita juga melakukan dua jenis duduk – pertama duduk antara dua sujud dan kedua duduk tahiyat. Kedua jenis duduk ini menggerakkan tumit , pangkal paha, selangkangan, jari-jari kaki dan lain-lain.
  6. Ketika kita memberi salam , kita menggerakkan otot-otot leher tengkuk dan lain-lain.
Kalau kita lihat dari dua hal di atas, iaitu menghirup oksigen yang istimewa dan gerakan otot-otot yang semuanya itu sudah tentu akan menyihatkan tubuh kita. Solat tahajud boleh juga menjauhkan penyakit pinggang yang selalu menyerang orang yang banyak tidur dan bangun lewat dari tidur malam.
“Dan pada sebagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu: mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” (Surah al-Isra’; ayat 79)

TAJUK - TAJUK PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 5


TINGKATAN 5
BAHAGIAN
TAJUK
BACAAN
At-Taubah : 1 – 129
An-Nur : 1 – 38
As-Sajdah : 1 – 30
Al-Hasyr : 1 - 24
HAFAZAN
At-Taubah : 128 -129
An-Nur : 35
Al-Hasyr : 21 - 24
KEFAHAMAN
At-Taubah : 6
At-Taubah  : 128 -129
An-Nur :30-31 / Kewajipan Menutup Aurat
An-Nur 35 /  Cahaya Allah
As-Sajdah : 15 -16
Al-Hasyr : 21 - 24
HADIS
Menghargai Kehidupan
Peribadi Orang Yang Beriman
ULUM SYARIAH










AQIDAH
Iman
  • Martabat Iman
  • Tingkat Iman
  • Kemanisan Iman
Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah
  • Pengenalan
  • Perinsip
  • Perbezaan  Antara Muslim, Mukmin, Kafir, Fasiq, Murtad, Munafik, Tidak Beragama dan Musyrik
Ajaran Sesat
Ciri-Ciri Dan Contoh Ajaran Sesat
  • Qadyani
  • Bahai
  • Taslim




IBADAT
Perkahwinan : Konsep Perkahwinan – Hukum, Dalil dan Hikmatnya
Kaifiat Perkahwinan
  • Pilihan Calon Suami Isteri
  • Peminangan
  • Nikah
-         Rukun Nikah
-         Mahar
-         Walimatul Urus
Tanggungjawab Suami dan Isteri
Masalah  Dan Cara Penyelesaian Keluarga
  • Talak
  • Rujuk
  • Iddah
  • Nusyuz
  • Faskh
  • Khuluk
  • Zihar
  • Li’an
Kemahiran Keibubapaan
Akta Kekeluargaan

Isu Semasa
  • Anak Angkat
  • Hadhonah
Sirah Nabawiyah dan Tamadun Islam
Perkembangan Islam Pada Zaman Bani Abbasiyyah
  • Penyebaran Islam dan Semangat Jihad
  • Perkembangan ilmu Pengetahuan
  • Ketenteraan
  • Pendidikan
  • Perekonomian
  • Sains dan Teknologi
  • Kegemilangan Tamadun IslamFaktor Keunggulan dan Kemerosotan  Tamadaun Islam
Tokoh Cendikiawan Islam
  • Ibnu Sina
  • Ibnu Khaldun
  • Jamaluddin Al-Afghani
  • Muhammad Abduh
  • Hamka
  • Sheikh Tahir Jalaluddin
ADAB DAN AKHLAK ISLAM
Adab Musafir
Adab Bernegara
Adab Dengan Pemimpin
Adab Berjuang (Berjihad)
Adab Menjaga Alam
Adab Memberi dan Menerima Sedekah / Hadiah
Adab Berjual Beli

TAJUK - TAJUK PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 4


TINGKATAN 4
 BAHAGIAN
TAJUK
HAFAZAN
Surah al – anam : 162 - 163
Surah al-Mukminun ayat 1-11
Surah Luqman ayat 12-19
BACAAN
Surah al-anam : 1 – 65
Surah Al-Mukminun : 1 – 35
Surah  Luqman : 1- 21
KEFAHAMAN
Manusia Perlu  Bersyukur ( al-anam: 6)
Rasul Penyampai Wahyu (Al-anam : 50)
Larangn mempersendakan  Agama ( Al-anam : 70)
Hidayah Milik Allah ( Al-anam : 125)
Aqidah Teras Kehidupan ( Al-anam 161-165)
Ciri-ciri Mukmin Berjaya ( al-Mukminun: 1 – 11)
Nasihat Lukman al-hakim (Luqman 12 – 19)
HADIS
Makanan Yang Baik
Perpaduan Teras Kemajuan
ULUM SYARIAH










AQIDAH
Perkara-perkara Yang Membatalkan Imam
  • Syirik
  • Kufur
  • Murtad
  • Khurafat
  • Sihir
  • Nifaq
Dosa-dosa Besar yang Membawa Kemurkaan Allah
  • Derhaka  Kepada Ibubapa
  • Menipu dan Berbohong
  • Makan Harta Yatim
  • Lari dari Medan Perang
  • Mengumpat dan Menfitnah
  • Minum Arak dan Menagih Dadah
  • Zina
  • Menuduh Zina
  • Liwat dan Musahaqah
  • Membunuh Diri
Tuntutan Taubat





IBADAT
Kewajipan Haji dan Umrah
Cara Menyempurnakan Ibadat Haji dan Umrah
Wajib Haji dan Umrah
Cara Mengerjakan Haji dan Jenis-jenis Dam
Sembelihan
Qurban Amalan Mulia
Aqiqah
Jual Beli dan Sewa
Gadaian dan Syarikat
Hutang Insuran dan Saham
Sirah Nabawiyah dan Tamadun Islam
Kerajaan Khulafak Ar-Rasyidin
Kerajaan Bani Umayyah
Imam Abu Hanifah
Imam Malik
Imam Syafie
Imam Ahmad Bin Hanbal
Imam Al-Bukhari
Imam Al-Ghazali
ADAB DAN AKHLAK ISLAM
Akal Cahaya Kehidupan
Adab Berhias Diri
Adab Menjaga Orang Sakit
Adab amar Makruf Nahi Mungkar
Adab Di Tempat Rekreasi
Adab Menjaga Kemudahan  Awam
Adab Menziarahi Jenazah
Zikrullah Pengubat Hati
Adab Kepada Rasulullah (s.a.w.)

SEJARAH MATEMATIK

Cabang pengkajian yang dikenali sebagai sejarah matematik adalah penyelidikan terhadap asal mula penemuan dalam matematik dan sedikit perluasannya, penyelidikan terhadap kaedah dan notasi matematik di masa silam.Sebelum zaman moden dan penyebaran ilmu pengetahuan ke seluruh dunia, contoh-contoh tertulis dari pembangunan matematika telah mengalami kemilau hanya di beberapa tempat. Tulisan matematik terkuno yang telah ditemui adalah Plimpton 322 (matematik Babylon sekitar 1900 SM), [1] Lembaran Matematik Rhind (Matematik Mesir sekitar 2000-1800 SM) [2] dan Lembaran Matematik Moscow (matematik Mesir sekitar 1890 SM). Semua tulisan itu membahas teorem yang umum dikenali sebagai teorem Pythagoras, yang nampaknya menjadi pembangunan matematik tertua dan paling tersebar luas setelah aritmetika dasar dan geometri.
Sumbangan matematik Yunani memurnikan kaedah-kaedah (khususnya melalui pengenalan penalaran deduktif dan simpulan matematik di dalam pembuktian matematik) dan perluasan pokok bahasan matematik. [3] Kata "matematik" itu sendiri diturunkan dari kata Yunani kuno, μάθημα (mathema), yang bererti " mata pelajaran ". [4] Matematik China membuat sumbangan awal, termasuk notasi posisional. Sistem bilangan Hindu-Arab dan peraturan-peraturan penggunaan operasinya, digunakan sehingga kini, mungkin dikembangakan melalui kuliah pada milenium pertama Masihi dalam matematik India dan telah diteruskan ke Barat melalui matematik Islam. [5] [6] Matematik Islam, pada gilirannya, mengembangkan dan memperluaskan pengetahuan matematik ke peradaban ini. [7] Banyak naskah berbahasa Yunani dan Arab mengenai matematik kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, yang mengarah pada pembangunan matematik lebih jauh lagi di Zaman Pertengahan Eropah.
Dari zaman kuno melalui Zaman Pertengahan, letupan kreativiti matematik seringkali diikuti oleh abad-abad kemandekan. Bermula pada abad Pembaharuan Itali pada abad ke-16, pembangunan matematik yang baru, berinteraksi dengan penemuan saintifik baru, dibuat pada pertumbuhan eksponen yang berterusan sehingga kini.


KEBENARAN DI SEBALIK HARI VALENTINE'S DAY

Perayaan hari Valentine termasuk salah satu hari raya bangsa Romawi paganis (penyembah berhala), di mana penyembahan berhala adalah agama mereka semenjak lebih dari 17 abad silam. Perayaan valentin tersebut merupakan ungkapan dalam agama paganis Rom kecintaan terhadap sesembahan mereka. Perayaan Valentine's Day mempunyai akar sejarah berupa beberapa kisah yang turun-temurun pada bangsa Romawi dan kaum Nasrani pewaris mereka. Kisah yang paling masyhur tentang asal-muasalnya adalah bahwa bangsa Rom dahulu meyakini bahawa Romulus (pengasas kota Rom) disusui oleh seekor serigala betina, sehingga serigala itu memberinya kekuatan fizikal dan kecerdasan fikiran. Bangsa Rom memperingati peristiwa ini pada pertengahan bulan Februari setiap tahun dengan amaran yang megah. Di antara ritualnya adalah menyembelih seekor anjing dan kambing betina, lalu dilumurkan darahnya kepada dua pemuda yang kuat fizikalnya. Kemudian keduanya mencuci darah itu dengan susu. Setelah itu dimulailah pawai besar dengan kedua-dua pemuda tadi di depan rombongan. Kedua-duanya membawa dua potong kulit yang mereka gunakan untuk melumuri segala sesuatu yang mereka jumpai. Para wanita Rom sengaja menghadap kepada lumuran itu dengan senang hati, kerana meyakini dengan itu mereka akan dikurniakan kesuburan dan melahirkan dengan mudah.

Sejarah hari valentine I:
Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera. Tahu gak dewa Zeus? itu bokap-nye hercules.
Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan berlari-lari di jalanan kota Roma sambil membawa potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai dijalan. Sebahagian ahli sejarah mengatakan ini sebagai salah satu sebab cikal bakal hari valentine.


Sejarah Valentine's Day II:
Menurut Ensiklopedi Katolik, nama Valentinus diduga boleh merujuk pada tiga martir atau santo (orang suci) yang berbeza iaitu dibawah ini:
* Pastor di Roma* Biskop Interamna (modern Terni)* Martir di wilayah Rom Afrika.
Hubungan antara ketiga martir ini dengan hari raya kasih sayang (valentine) tidak jelas. Bahkan Paus Gelasius I, pada tahun 496, menyatakan bahawa sebenarnya tidak ada yang diketahui mengenai martir-martir ini namun hari 14 Februari ditetapkan sebagai hari raya peringatan santo Valentinus. Ada yang mengatakan bahawa Paus Gelasius I sengaja menetapkan hal ini untuk mengungguli hari raya Lupercalia yang dirayakan pada tanggal 15 Februari.
Sisa-sisa kerangka yang digali dari makam Santo Hyppolytus, dikenalpasti sebagai jenazah St. Valentinus. Kemudian ditaruh dalam sebuah peti dari emas dan dihantar ke gereja Whitefriar Street Carmelite Church di Dublin, Ireland. Jenazah ini telah diberikan kepada mereka oleh Paus Gregorius XVI pada tahun 1836. Banyak pelancong sekarang yang berziarah ke gereja ini pada hari Valentine (14 Februari), di mana peti emas diarak dalam sebuah prosesi dan dibawa ke sebuah altar tinggi. Pada hari itu dilakukan sebuah misa yang khusus diadakan dan dipersembahkan kepada para muda-mudi dan mereka yang sedang menjalin hubungan cinta.
Hari raya ini dihapus dari kalender gereja pada tahun 1969 sebagai sebahagian dari sebuah usaha yang lebih luas untuk menghapuskan santo-santo yang asal-muasalnya tidak jelas, meragukan dan hanya berasaskan pada legenda saja. Namun pesta ini masih dirayakan pada paroki-paroki tertentu.

Sejarah hari valentine III:
Catatan pertama dihubungkannya hari raya Santo Valentinus dengan cinta romantis adalah pada abad ke-14 di Inggeris dan Perancis, di mana dipercayai bahawa 14 Februari adalah hari ketika burung mencari pasangan untuk kawin. Kepercayaan ini ditulis pada karya sasterawan Inggeris Pertengahan bernama Geoffrey Chaucer. Ia menulis di cerita Parlement of Foules (Perbualan Burung-Burung) bahawa:
For this was sent on Seynt Valentyne's day (Bahawa inilah dikirim pada hari Santo Valentinus) whan every foul cometh ther to choose his mate (Saat semua burung datang ke sana untuk memilih pasangannya)

Pada jaman itu bagi para pencinta sudah lazim untuk bertukaran catatan pada hari valentine dan memanggil pasangan Valentine mereka. Sebuah kad Valentine yang berasal dari abad ke-14 konon merupakan bagian dari koleksi naskah British Library di London. Kemungkinan besar banyak legenda-legenda mengenai santo Valentinus diciptakan pada jaman ini. Beberapa di antaranya bercerita bahwa:
* Sore hari sebelum santo Valentinus akan mati sebagai martir (mati syahid), ia telah menulis sebuah pernyataan cinta kecil yang diberikannya kepada sipir penjaranya yang tertulis "Dari Valentinusmu".* Ketika serdadu Romawi dilarang menikah oleh Maharaja Claudius II, santo Valentinus secara rahasia membantu menikahkan mereka diam-diam.
Pada kebanyakan versi legenda-legenda ini, 14 Februari dihubungkan dengan keguguran sebagai martir.

Sejarah Valentines Day IV:
Kisah St. Valentine
Valentine adalah seorang pendeta yang hidup di Rom pada abad ke-III. Ia hidup di kerajaan yang ketika itu dipimpin oleh Maharaja Claudius yang terkenal kejam. Ia sangat membenci kaisar tersebut. Claudius berambisi memiliki pasukan tentera yang besar, ia ingin semua pria di kerajaannya bergabung di dalamya.
Namun sayangnya keinginan ini tidak disokong. Para lelaki enggan terlibat dalam peperangan. Kerana mereka tak ingin meninggalkan keluarga dan kekasih hatinya. Hal ini membuat Claudius marah, dia akan memerintahkan pejabatnya untuk melakukan sebuah ide gila.
Claudius berfikir bahawa jika lelaki tidak berkahwin, mereka akan senang hati bergabung dengan militer. Lalu Claudius melarang adanya pernikahan. Pasangan muda pada saat itu menganggap keputusan ini sangat tidak masuk akal. Oleh itu St. Valentine menolak untuk melaksanakannya.
St. Valentine tetap melaksanakan tugasnya sebagai pendeta, iaitu menikahkan para pasangan yang tengah jatuh cinta meskipun secara rahsia. Aksi ini akhirnya diketahui oleh maharaja yang akan memberinya amaran, namun ia tidak menggubris dan tetap memberkati pernikahan dalam sebuah kapel kecil yang hanya diterangi cahaya lilin.
Sampai pada suatu malam, ia tertangkap basah memberkati salah satu pasangan. Pasangan tersebut berjaya melarikan diri, namun malang St. Valentine tertangkap. Ia dijebloskan ke dalam penjara dan dijatuhi hukuman mati dengan dipenggal kepalanya. Bukannya dihina oleh orang-orang, St. Valentine malah dikunjungi banyak orang yang menyokong aksinya itu. Mereka melemparkan bunga dan pesan berisi sokongan di tetingkap penjara dimana dia ditahan.
Salah satu dari orang-orang yang percaya pada cinta kasih itu adalah puteri penjaga penjara sendiri. Sang ayah mengizinkan putrinya untuk melawat St. Valentine. Tak jarang mereka berbicara lama sekali. Gadis itu menumbuhkan kembali semangat sang pendeta. Ia juga bersetuju bahawa St. Valentine telah melakukan hal yang benar alias benul eh betul.
Pada hari saat ia dipenggal alias dipancung kepalanya, yakni tanggal 14 Februari gak tahu tahun berapa, St. Valentine menyempatkan diri menuliskan sebuah pesan untuk gadis putri sipir penjara tadi, ia menuliskan Dengan Cinta dari Valentinemu.
Mesej itulah yang kemudian mengubah segalanya. Kini setiap tanggal 14 Februari orang di berbagai belahan dunia merayakannya sebagai hari kasih sayang. Orang-orang yang merayakan hari itu mengingat St. Valentine sebagai pejuang cinta, sementara kaisar Claudius dikenang sebagai seseorang yang berusaha mengenyahkan cinta.